tirsdag den 15. februar 2011

Blæsevejrsmad, der gør godt på mange niveauer

Det er min glæde, at der endelig tales en del om hvor meget mad, vi smider ud i vesten - Det er jo helt uhyrligt, som folk ikke kan tænke sig om på fornuftig vis, når det angår sidste salgsdato og det at kunne bruge madrester...

Jeg har lidt ris og kogte kartofler til overs fra i går, og lidt svitset hakket okse fra forleden. Nuvel, hvad skal der blive af det idag, hvor jeg også har lyst til en masse grøntsager?!

Svits hakket løg, lad det snart efterfølge af en gulerod og stammen af ½ broccholi i mundrette bidder. Det grønne af en snittet porre i, og i med krydderi; jeg har brugt en karrylignende, der smager en del af kommen - men brug bare almindelig kommen. Nu skal der nok også lidt vand i bunden for at det ikke skal branke. Låg på og simr et par minutter eller fem. Så kommer jeg broccholibuketterne, ris, okse og skåren kartoffel i, varmer det godt igennem og smager efter med salt, peber og karry.  Åh ja, jeg har da også lige en ananas, så en skive i småbidder af den kommer også i, og guf: solsikke- og græskarkærner, rosiner og nogle små, sure bær af berberis - optional, naturligvis! ;-)

Et drys af bønnespirer, de skal jo snart bruges, og mums der ud af, mens blæsten kan piske videre i fred der ude, for her sidder vi og varmer os ved en herlig ret, der gør godt på alle måder!

... Min karryagtige krydderi?! Se næste artikel :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar